U petak 7. lipnja održan je seminar kojim je zaključena Metodološka škola “Izazovi primjene i analize fokus grupa u društvenim znanostima”

U petak 7. lipnja je na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu održan seminar otvoren zainteresiranoj javnosti kojim je zaključena Metodološka škola “Izazovi primjene i analize fokus grupa u društvenim znanostima”, u organizaciji projekta Sense AGENDa pri Odsjeku za sociologiju Filozofskog fakulteta i Sekcije za kvalitativne metode istraživanja pri Hrvatskom sociološkom društvu.

Metodološka škola, namijenjena prvenstveno doktorskim studentima, je privukla velik interes te je, među mnogobrojnim prijavama, za sudjelovanje izabrano 18 mladih znanstvenika iz područja društvenih znanosti (sociologije, politologije, pedagogije, psihologije, obrazovnih znanostiitd.). Među sudionicima su se nalazili i polaznici doktorskih studija afilirani sa sveučilištima u Zagrebu, Rijeci, Zadru i Splitu, School of advanced social studies, Nova Gorica (Slovenija), Università degli studi di Macerata (Italija), Universitat Oberta de Cataluny, Institutom za društvena istraživanja u Zagrebu i Institutom za antropologiju kao i institucijama poput Hrvatskog zavoda za socijalni rad i CARNET-a.

Metodološku školu je organizirala i vodila Tanja Vučković Juroš s Odsjeka za sociologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu, a škola je sa svojim radom započela u svibnju 2024. kada su održane tri Zoom diskusijske grupe s polaznicima. Na tim se susretima raspravljalo o tome što su fokus grupe (i što nisu) i kada ih je primjereno (ne) koristiti, zatim o planiranju i pripremi fokus grupa (uključujući i pripremu vodiča za raspravu u fokus grupama), te konačno o utjecaju i značaju grupne dinamike u fokus grupama i povezanim etičkim pitanjima. 

Nakon online diskusijskih grupa, sudionici Metodološke škole su svoje susrete nastavili radionicom koja je započela u popodnevnim satima 6. lipnja 2024. u prostorima Filozofskog fakulteta u Zagrebu.

U prvom danu radionice, naglasak je bio na temeljima analize rezultata fokus grupe, počevši od individualne razine analize. U drugom terminu radionice, održanom u prijepodnevnim satima 7. lipnja 2024., polaznici su nastavili raditi na grupnoj i interakcijskoj razini analize fokus grupa, pri čemu je dio radionice bio posvećen i praktičnim zadacima, koje su polaznici radili u besplatnom softveru QDA Miner Lite. 

U drugom dijelu dana, program Metodološke škole je otvoren javnosti, te je započeo u 14:00 sati izlaganjem Tanje Vučković Juroš o metodološkim lekcijama korištenja fokus grupa u istraživanjima kontroverznih i osjetljivih tema, na primjerima iz projekta Sense AGENDa. U sklopu tog izlaganja, govorilo se o etičkim pitanjima prezentacije osjetljivih tema fokus grupa pri regrutaciji sudionika, prednostima i izazovima specifičnog oblika fokus grupa namijenjenih postizanju grupnog konzensusa (tzv. demokratskim forumima), kao i fokus grupa koje se ne sastoje od stranaca, već od prijatelja i poznanika (tzv. pre-formirane grupe) i, konačno, nekim strategijama iskorištavanja grupne dinamike fokus grupa u analitičke svrhe.

Sljedeći je na programu bio okrugli stol “Izazovi fokus grupa iz perspektive početnika i iskusnih istraživača” na kojem su govorili Amir Hodžić, Jana Vukić i doktorandice Anamaria Klasić i Ivana Tutić Grokša, a moderirala je Tanja Vučković Juroš. Anamaria Klasić i Ivana Tutić Grokša govorile su o neočekivanim izazovima s kojima su se susrele kada su počele provoditi fokus grupe, o izazovima prijelaza iz teorijske pripreme na teren, te o tome kako vide moguće doprinose korištenja fokus grupa u svom budućem radu. Amir Hodžić i Jana Vukić su pričali o specifičnostima fokus grupa koje su provodili u svom istraživačkom radu, a koje su uključivale fokus grupe s adolescentima o pitanjima roda i seksualnosti za Amira te fokus grupe sa stručnjacima i  članovima mjesnih odbora za Janu. Osim izazova koje nose ovakve fokus grupe, raspravljalo se također i o lažnom razlikovanju ‘znanstvenih’ i ‘primjenjenih’ istraživanja, te o važnosti teorijskog utemeljenja svih istraživanja unutar kojih se provode fokus grupe. 

Konačno, Metodološka škola je zaključena s gostujućim predavanjem Bojane Lobe, izvanredne profesorice na Fakultetu za družbene vede Sveučilišta u Ljubljani, pod naslovom “Online Focus Groups: Principles and Practice” koje je u započelo u 17:30. Kao autorica knjige Online Research Methods i mnoštva članaka o online kvalitativnim metodama, kao i dugogodišnja suradnica Davida Morgana s kojim je provodila eksperimente o online fokus grupama, Bojana Lobe je predstavila razne oblike online fokus grupa, od ranijih oblika tekstualnih asinkronih i sinkronih fokus grupa, pa da trenutno najaktualnijih video fokus grupa, koje se provode raznim videokonferencijskim alatima. Izlaganje i vrlo dinamična rasprava nakon izlaganja je uključivala teme poputoptimalnog broja sudionika u različitim oblicima fokus grupa kao i upravljanja grupnom dinamikom u video fokus grupama.

Više članaka

en_GBEnglish
Scroll to Top