Seksualne manjine i slobode – još uvijek društvena odgovornost

U vremenima katastrofa zbog kojih se osjećamo bespomoćnim i malenim u svemiru, normalna je potreba pokušati naći barem malo kontrole. Na žalost, cinični je truizam da će u takvim pokušajima mnogi, a pogotovo oni u položaju moći, pokušati identificirati “krivce”. Neki će to raditi zato što uistinu vjeruju u postojanje svrhovitog svemira pa će ono što se čini tragično neobjašnjivim pokušati objasniti preko, primjerice, Božje volje ili Božje kazne koja se manifestira u poplavama, potresima ili pandemijama. Drugi će pak to raditi zato što će politički vješto procijeniti da “lagane žrtve” ponuđene na oltaru javnog mnijenja i političkih bodova skreću pažnju sa strukturnih problema, zakašnjelih reakcija i nesposobnih dužnosnika na ključnim pozicijama.

Seksualne manjine (npr. “bolesni” homoseksualci) i seksualne slobode (npr. “amoralne” žene) oduvijek su bile takvi popularni dežurni krivci – kako u Hrvatskoj tako i šire. Stoga ne čudi da su i s koronakrizom glas pustili mnogi fundamentalni vjerski dužnosnici širom svijeta optužujući upravo “grijeh homoseksualizma”[1], istospolni brak[2] ili gejeve i lezbijke, kao i one s izopačenim umovima,[3] za pojavu virusa. U prenošenju jednog od članaka koji pišu o takvim izjavama, Novi list svoj prilog objavljen 9. ožujka 2020. označuje “Lude ideje”[4], sugerirajući da su takve optužbe nešto s čime se ne treba dalje zamarati, da to nije nešto što treba ozbiljno shvatiti. To je pogrešan pristup ovom problemu. Upravo suprotno, takve je izjave potrebno vrlo ozbiljno shvatiti. One su tek vrh ledenjaka koji, zbog toga što se čini malen i nevažan, dovodi do toga da zaboravljamo da je ono što se nalazi ispod površine više nego sposobno razbiti brod kojim plovi solidarno i slobodno društvo.

Prvo, takav diskurs u ovim trenucima društvene napetosti dodatno marginalizira skupine koje su zbog svoje seksualnosti ili roda ionako posebice ranjive. Primjerice, neheteroseksualne osobe u izolaciji s homofobnim članovima obitelji nalaze se u većem riziku fizičkog nasilja i dugoročnih posljedica za mentalno zdravlje[5], kao i u riziku od beskućništva gdje im, opet, prijeti veći rizik nasilja i diskriminacije[6]. Jednako tako, razdvojene istospolne obitelji mogu nailaziti na dodatne probleme ili diskriminaciju u pokušaju ujedinjenja preko granica ili evaluacije vlasti tko može živjeti zajedno u karanteni[7]. Na kraju, ne treba zanemariti niti potencijalno ozbiljne posljedice za život transrodnih ili interseksualnih osoba kojima je medicinska skrb (npr. hormonalna terapija) definirana kao ne-hitna ili čiji su medicinski postupci odgođeni ili otkazani[8].

Drugo, toleriranje sličnih izjava doprinosi i društvenoj klimi u kojoj je lakše pokrenuti ili ojačati kampanje usmjerene ka limitiranju seksualnih sloboda ili ograničavanju prava seksualnih manjina. Pa tako u Mađarskoj, na primjer, zajedno s preuzimanjem apsolutne vlasti, premijer Orban također gura zakon koji će u službenoj dokumentaciji riječ “rod” zamijeniti sa “spol pri rođenju”, čime će se efektivno eliminirati prava transrodnih osoba.[9] Slično tome, Poljska upravo u ovo vrijeme društvene krize na dnevni red parlamentarne rasprave stavlja dva prijedloga zakona. Jedan bi, u okviru navodne borbe protiv pedofilije, onemogućio pristup pouzdanom seksualnom obrazovanju.[10]  Drugi prijedlog zakona bi još više ograničio već postojeće vrlo stroge restrikcije pobačaja. Sličan prijedlog zakona je prošli puta bio spriječen masovnim demonstracijama koje je nemoguće organizirati u doba pandemije. Ipak, ovi su pokušaji, a pogotovo ovaj posljednji, naišli na alternativne oblike otpora – aktivisti su tako na ulice izašli u autima i biciklima, držeći se socijalne distance. Iako je konačna odluka u ovom trenutku odgođena, priča o tome je sve, a samo ne završena.

Jednostavno je rodna i seksualna prava privremeno staviti sa strane. Koga zanima seksualno obrazovanje kada se borimo za živote i egzistencije? Čak i u sferi građanskih sloboda, zar ćemo se zamarati pravima trans, inter i rodno varijantnih osoba u trenutku kada se raspravlja o mogućnosti da nam policija zakuca na vrata, ako njihove aplikacije instalirane na našim pametnim telefonima pokažu da naša putanja dozvoljene rekreacije nije bila prihvatljiva?

No “dežurni krivci” i “lagane žrtve” postoje s razlogom. Njihova svrha nisu oni sami već smanjenje osjetljivosti na daljnje korake. U trenutku kada su “nevažni” i ranjivi, oni za koje većina ne mari jer se teško s njima osobno identificirati, izmaknuti iz nužnosti reakcije okoline, tada krećemo prema normalizaciji njihove sudbine. To je dobro poznata strategija, sada već do besvijesti referirana stihovima njemačkog pastora Martina Niemöllera o tome po koga su “prvo došli”.  No, i ti stihovi, koliko god se prikladni činili, djeluju unutar referentnog okvira ratnih zbivanja, što je metafora kojoj se, koliko god nas sa svih strana obasipali njome, također trebamo suprotstaviti.

Ovo nije rat, jer čak i ako je naš zajednički “neprijatelj” virus, referentni okvir rata nam svejedno nudi i kolaboratore i unutarnje neprijatelje – a oni najranjiviji previše lagano postaju etiketirani kao upravo takvi neprijatelji. U ratnom diskursu, previše je lagano razdvojiti “bitke” na bitne i nebitne, na one koje zahtjevaju svačiju pažnu upravo sada, od onih koje možemo odgoditi za kasnije. Ali nema tog kasnije! Ovo nije rat. Ne možemo nikada pobjednički promaširati kroz oslobođeni glavni grad i objesiti svoje zastave. Jedino što možemo jest solidarno živjeti svoje suživote, u jednoj drugačijoj stvarnosti i normalnosti – za koju ni na trenutak ne smijemo dozvoliti da smanji zajedničku odgovornost za bilo kojeg člana društva.

 

Tanja Vučković Juroš,

Bruxelles
22. 4. 2020.

 

 

 

[1] https://news.trust.org/item/20200309160852-fvwh5/

[2] https://www.reuters.com/article/health-coronavirus-ukraine-lgbt/lgbt-group-sues-ukraine-religious-figure-linking-coronavirus-to-gay-marriage-idUSL8N2BI6C7

[3] https://www.nbcnews.com/feature/nbc-out/trump-s-bible-teacher-says-gays-among-those-blame-covid-n1168981?fbclid=IwAR0geu3FK4LsUp2OVCV1GStTbMogwzQrbizTYgEde8wmMqEsvIcMs01DCrU

[4] http://novilist.hr/Vijesti/Svijet/Vjerski-duznosnici-optuzuju-LGBT-ljude-za-koronavirus-Virus-je-osveta-za-homoseksualizam

[5]https://www.ilga-europe.org/sites/default/files/COVID19%20_Impact%20LGBTI%20people.pdf

[6] https://www.huffpost.com/entry/lgbtq-homeless-coronavirus-pandemic_n_5e796640c5b6f5b7c549cf58

[7]https://www.ilga-europe.org/sites/default/files/COVID19%20_Impact%20LGBTI%20people.pdf

[8]https://www.ilga-europe.org/sites/default/files/COVID19%20_Impact%20LGBTI%20people.pdf

[9] https://www.openlynews.com/i/?id=90932095-7e5c-442c-a40c-fa53e3750c6a

[10] https://kph.org.pl/kphs-position-on-the-attack-on-reproductive-rights-and-the-right-to-reliable-sex-education/